JAK NAKUPOVAT AUTO?
Kolik si mohu dovolit utratit?
Koupě auta je v první řadě otázkou peněz. V klidu a s chladnou hlavou si propočítejte, kolik si můžete dovolit za nové auto zaplatit.
Nezapomínejte ale také na provozní náklady (benzin, servis, pojištění, pneumatiky...)
- vaše nové auto by mělo jezdit, ne stát v garáři, protože nebudete mít na jeho provoz peníze.
Jaké auto opravdu potřebuji?
Toto je jeden z nejdůležitějších kroků - musíte si racionálně zvážit, jaké máte skutečné potřeby a jaký typ auta tedy potřebujete.
V tomto ohledu musíte mít skutečně jasno, protože prodejce velmi rychle zjistí, že vám může nabulíkovat téměř cokoli.
Hledání informací
Výsledkem vašeho průzkumu trhu, a to jak za využití internetu, tak prostřednictvím časopisů, by měl být seznam maximálně pěti vašich favofitů.
Během výběru příliš nepodléhejte případným prázdným marketingovým sdělením či radám vašich známých - udělejte si finální úsudek hlavně sami, koneckonců to bude vaše nové auto!
Čas nakupování
Vypravte se k prodejcům aut, která máte na seznamu.
Neostýchejte se si vše vyzkoušet na vlastní kůži - testovací jízda by měla být absolutní samozdřejmostí.
Pokud v autě něco často převážíte (např. kočárek), zkuste si, jak pasuje do kufru.
To samé platí o instalaci dětských sedaček.
Prodejci pečlivě naslouchejte, ale nevěřte mu každé slovo.
Někdy zjistíte, že máte lepší znalosti než on...
Smlouvání s prodejci
I když nejste zvyklí smlouvat při koupi rohlíků, televize či jiného zboží, při koupi auta se smlouvání určitě nebojte.
Primárním zájmem prodejce je vydělat peníze, takže nemusíte mít strach, že by vám někdy prodal něco pod cenou a vy jste ho tím ožebračili.
Prodejci mají prostor k zlevňování, dokonce s ním při prodeji sami operují.
Nebojte se být tvrdí ve vyjednávání, určitě poznáte moment, kdy se prodejce zasekne.
Obchod by měl být nakonec výhodný pro obě zúčastněné strany.
Kontrola smlouvy
Dříve než cokoli podepíšete, si podrobně přečtěte, co vám bylo předloženo.
Zvláštní pozornost věnujte větám a odstavcům psaným podezřele malým písmem.
Pokud vám nebude něco jasné, ptejte se, a to jak prodejce, tak případně odborníků pro danou oblast.