Pravidla kvalitního webu
Pokud má být webová stránka kvalitní, měla by splňovat všechna tato pravidla:
- Na úvodní stránce webu by mělo být hned jasné o čem pojednává celý web. Neměla by být také přeplněná, aby uživatel nemusel číst dlouhé odstavce textu, než se dozví co dělá firma pana Nováka.
- Na každé stránce webu by to mělo být hned jasné o čem je. Mějte hezké titulky, nadpisy, členění na odstavce, zvýrazňujte...
- Každá stránka webu by měla mít jiný titulek (title). Návštěvník musí přesně vědět, kde se nachází, ne jen že je na webu firmy Martina Nováka. Tento titulek se také zobrazí ve vyhledávači a mělo by být dostatečně jasné, co daná stránka bude obsahovat.
- Každá stránka musí být tisknutelná, proto by to mělo být povinností u všech stránek, kde to má smysl. Vytvářejte styly pro tisk. Případně i pro jiná média.
- Používejté dobrý název pro úvodní stránku. Název home a podobné je nevhodný. Nemusí každému dojít, co tím tvůrce stránek myslel. Lepší je použít úvod, nebo třeba úvodní stránka. Úvodní stránka je dobrá do menu, ale do titulku stránky vložte jedno, dvě klíčová slova, která platí pro celý web.
- Menu na stránce by mělo mít stejnou pozici a mělo by být na první pohled jasné, že se jedná o menu.
- Text musí být dobře čitelný. Barva textu a pozadí musí být dostatečně kontrastní.
- Písmo by mělo být dostatečně veliké, aby bylo pro všechny čitelné. Pokud si nejste jisti, podívejte se na stránku ze vzdáleností cca 1,5 metru.
- U písem také používejte obecnou rodinu písem (serif, sans-serif).
- Písmo by se nemělo zadávat v pixelech (px), zadávejte raději v relativních jednotkách jako je em. Jde pak snadněji zvětšit.
- Důsledně používejte nadpisy. Postupně od h1, h2, h3,... Je to dobré jak pro vyhledávače, tak pro uživatele. Nadpis je hlavní záchytný bod v textu nebo na stránce. Nesmí vypadat jako bežný text!
- Vše, co lze dát do externího souboru, to (CSS, JS) tam dejte. Ve zdrojovém kódu každé stránky se na to jen odkažte. Jednak tím ušetříte uživateli pár kB při stahování a za druhé vyhledávače mají rádi textové stránky, tzn. co nejméně html kódu. Existují nástroje na měření množství textu.
- Každá stránka by měla být čitelná bez všech externích souborů. Zobrazte si stránku bez stylů a vidíte jak vaší stránku vidí vyhledávače a textové prohlížeče. Vypněte si zobrazování obrázků, je stále stránka informačně plnohodnotná?
- Stránky by měly být validní. Máte tak jistotu, že si s tím všechny roboti i prohlížeče poradí bez problémů.
- Uvědte v hlavičce (head) znakovou sadu dokumentu (charset)
- Nedělejte stránky v žádném přechodném (transitional) HTML. Hezky strict nebo rovnou XHTML 1.1. Pokud to jinak nejde, mějte alespoň stránku validní a uvádějte její doctype.
- V hlavičce (head) uvádějte keywords a description. Vyhledávače někdy upřednostní zobrazení description před textem ze stránky.
- Meta tag robots je zbytečný, pokud nechcete robotovi zakázat indexaci stránky. Robot žádná povolení indexace nehledá, sám stránku zaindexuje.
- Pokud chcete mít stránky zaindexovány, myslete jako robot vyhledávače. Myslete na to, kam je schopen se dostat. Například přes formulář se nedostane, nabídněte mu alternativu. Mapa webu je ideální (i pro uživatele).
- A hlavně nezapomentě, že stránka je pro uživatele. Tomu se se musí podřídit vše.
- Tabulky nepoužívejte pro definování vzhledu. Jen na tabulková data. Ikdyž někdy tabulky pro zachování kompatibility musíte použít i nesprávně.
- Nepoužívejte zbytečně PHP jen pro usnadnění. U statických stránek je PHP zbytečné. Velmi amatérsky vypadá adresa http://www.example.com/index.php?co=produkty. Mnohem lepší je http://www.example.com/produkty.html. Pokud je přece jen nutné použít PHP, pak je lepší adresa ve tvaru http://www.example.com/produkty.php. Pokud zbytečně použijete PHP, tak tím zbytečně zatěžujete webový server a i vyhledávače měří odezvu serveru.
- Mnoho uživatelů je zvyklých na klikací logo. Nezapomeňte na něj.
- U odkazů by mělo být zřetelné. Odlište odkazy od textu. Nejlepší jsou podtržené odkazy. Uživatelé jsou na to zvyklí, proto také nic jiného nepodtrhávejte.
- Pro zlepšení navigace je dobré označovat již navštívené odkazy.
- U odkazů používejte titulek (title) a návštěvníkovi v něm popište, kam daný odkaz vede.
- Používejte srozumitelné názvy souborů. Nejlepší jsou celá slova bez diakritiky oddělená pomlčkou. Například: pan-novak-vraci-uder.html. U dynamických stránek se snažte aby bylo alespoň poznat, v jaké části webu se uživatel nachází.
- Neukládejte všechny soubory do rootu (jednoho adresáře). Všechny soubory ukládejte do správných adresářů. Vše bude přehledně uloženo a vnikne vám pak i logická a hezká url. Například CSSka do /styles, obrázky do /images, ...
- Pokud uživatel zadá špatnou stránku, která na vašem serverů není. Nabídněte mu odpovídající náhradu. Hezky jasně, tzn. žádné Error 4O4 File not found, ale hezky mu to vysvětlete a nabídněte mu jak má pokračovat - menu, vyhledávání, ...
- Webová stránka by měla být klidná a neměnná. Přece jen internet je stavové prostředí a nikdo neocení, když si s ním bude tvůrce stránek pohazovat po svém webu, jak ho zrovna napadlo. Dokud uživatel nechce, tak by se stránka neměla měnit.
- U obrázků používejte alternativní popisek (alt). Uživatel může mít obrázky vypnuté, nebo můžete mít chybu. No a vyhledávače.
- Stránka by neměla obsahovat žádné zbytečné údaje, jako například, že jsou stránky validní XHTML 1.1 a CSS 2.1, nebo pro jaký prohlížeč jsou optimalizovány. Většina návštěvníků neví, co znamená validní a už vůbec ne, co je to to XHTML.
- Důležitý je vzhled stránky. Ten prodavá a zavisí na něm první dojem z celého webu.
- Snažte se, aby byl web typograficky správně. I drobnost dokáže pokazit celkový dojem o stránce.
- Nebojte se udělat vetší okraje. Stránka bude přehlednější a vypadá to moderněji a lehčeji. Delší text rozdělte na více odstavců.
- Je důležité, aby uživatel nemusel přemýšlet. Musí danou informaci (kontakt, ...) najít rychle, protože odejít je velmi snadné. Jinak, než kvalitními informacemi, návštěvníka na stránce neudržíte.
- Každý tvůrce stránek (firma) by se měl pod svojí práci podepsat. Třeba v patičce a v meta tagu. Pokud se stydíte podepsat do textu stránky, tak určitě nechte alespoň email na sebe v meta tagu author.
http://timqui.net/pravidla-kvalitniho-webu/